|
||||||
Concrete toepassingen van abstracte oplossingenWat zijn Solutions? De laatste jaren worden binnen talloze bedrijven activiteiten ontplooid die direct of indirect gerelateerd zijn aan de verwezenlijking van zogenaamde “solutions” zoals gepropageerd binnen diverse bedrijfsuitingen. We moeten denken in oplossingen voor klanten. De technology push wordt niet langer geaccepteerd. In de praktijk blijken de “Solutions” tot op heden vaak niet concreet ingevuld zijn. Expertise op de diverse gebieden is vaak zeker aanwezig, maar deze expertise is nog niet vertaald in praktijkgeoriënteerde producten of diensten.
Een correcte definiëring van de term Solutions zou kunnen zijn:
Ook de volgende definiëring is mogelijk: De functie van de solutions is tweeledig: 1. Een duidelijke identificatie (zowel voor werknemers, relaties als klanten) van binnen het bedrijf aanwezige expertise, waarvoor een duidelijk waarneembare vraag uit de markt aanwezig is. 2. Een hanteerbaar instrument om gedurende het salesproces effectief in samenspraak met de klant een oplossingsrichting te bepalen voor de gesignaleerde behoefte. Een duidelijke omschrijving van de (deel)oplossingen die zijn ondergebracht binnen een Solution is onontbeerlijk voor een heldere communicatie. Naast de omschrijving is uiteraard de daadwerkelijke succesvolle implementatie van het beschrevene van het grootste belang. De behoefte van de klant moet centraal staan bij de inrichting van Solutions. Voortdurend moet worden stil gestaan bij de vraag: “Hoe wordt de klant hiermee geholpen?”. Realisatie van Solutions Bij de totstandkoming van oplossingen zou in elk geval aandacht besteed moeten worden aan een aantal kernpunten die kunnen fungeren als criteria voor zowel de beschrijving als implementatie van een oplossing binnen een Solution.
Heldere benaming
Aanleiding
Oplossingsrichting
Context
(Rand)voorwaarden (geld, middelen, tijd)
Gehanteerde techniek
Commerciële proces
Productie en Implementatie
Summatieve Evaluatie
Benodigde Expertise
Relaties
Oplossingsverwezenlijking De producten en diensten die veel organisaties op dit moment en in de toekomst tot stand proberen te brengen, kunnen eenvoudig worden ‘vertaald’ in bovenstaande template. Dit dient dan wel met prioriteit gepland te worden om te kunnen profiteren van de centrale marketingactiviteiten. Voorbeeld: Oplossingsverwezenlijking in de ICT Op basis van de gesignaleerde discrepantie in aanwezige en benodigde expertise en resources dient te worden aangegeven middels welke projectgerichte aanpak de oplossing tot stand kan komen. Wat is de doelstelling? Welke fasering wordt gehanteerd? Wat zijn de milestones? Etc. Deze projecten dienen onderdeel te zijn van beleidsplan en operationele plannen. Ook vanuit operationeel oogpunt kan het soms wenselijk zijn te komen tot een meer productgerichte benadering in de ICT. Het oplossingsdenken kan hieraan een goede bijdrage leveren, mits het denken wordt omgezet in doelgerichte, pragmatische actie. Bent u leverancier van software of hardware, dan kan het ook raadzaam zijn te denken in termen van oplossingen. Bovenstaande uiteenzetting is ook zeker voor uw situatie van belang. Door het toevoegen van waarde aan uw producten kunt u zich wellicht onderscheiden en daarnaast ook nog eens direct extra inkomsten genereren. Het verschil tussen product en oplossing heeft met name betrekking op de beleving van de klant. Voor wat betreft marketing zijn de verschillen marginaal. Aan de operatie worden eventueel wel extra eisen gesteld. Door extra diensten aan uw product toe te voegen komt wellicht een waardevolle oplossing tot stand. Voorbeelden daarvan zijn: Softwarepakket (product) + implementatie & training (dienst) + onderhoud (dienst) = operationeel systeem dat proces automatiseert (oplossing) Server (product) + software (product) + installatie & inrichten (dienst) + (implementatie & training (dienst) + onderhoud (dienst) = systeem voor het veilig opslaan en slim toegankelijk maken van bedrijfskritische informatie Feitelijk zou een nieuw proces in leven geroepen moeten worden: solution management. In de praktijk zal het echter volstaan het proces van product management gedegen in te voeren.
Deze tekst is samengesteld door Maarten Mijwaart van Management Start.
|
||||||