Startpagina  | Terug  |   © 2006
 
 

Veel ICT-ers hebben last van een SOA

Bent u niet in de ICT werkzaam? Dan denkt u misschien dat ManagementStart.nl hier een erg ongepast en generaliserend statement als titel presenteert. Dan denkt u misschien zelfs wel dat dit artikel gaat over het onveilig vrijgedrag van jonge losbandige ICT-ers. Bent u wel in de ICT werkzaam? Dan heeft u ongetwijfeld begrepen dat we het hier hebben over de nieuwe hype in de ICT-wereld: de Service Oriented Architecture (SOA).

Een architectuur van Web Services

Een SOA is een ICT-architectuur waarbij functionaliteit is ondergebracht in zelfstandige componenten die op basis van open standaarden met elkaar communiceren en informatie uitwisselen. Daardoor kunnen bestaande en nieuwe informatiesystemen op basis van allerlei verschillende platformen en technieken toch met elkaar samenwerken. Investeringen uit het verleden blijven zo renderen in de toekomst en allerlei koppelingen zijn mogelijk. Een SOA is daarmee flexibeler op te bouwen en uit te breiden dan traditionele architecturen, waarbij platformen en programmeeromgevingen vaak van dezelfde leverancier moesten komen.

Een SOA is niets nieuws. Een SOA is gebaseerd op de zogenaamde XML Web Services. Web Services zijn softwaremodules (componenten, programma's) die op basis van open standaarden (XML, UDDI, WSDL, SOAP, etc.) communiceren en informatie delen. Doordat open standaarden worden gebruikt, kan er worden geprogrammeerd in bijvoorbeeld Java, maar ook in Cobol, Visual Basic, Visual C# en elke programmeeromgeving die voldoet aan de standaarden. Microsoft heeft met zijn 'Dot Net'-strategie een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling en groei van deze (r)evolutie in de ICT.

Weer een afkorting erbij

Je zou zo langzamerhand toch denken dat de ICT-branche volwassen is. Je mag toch hopen dat het 'oplossingsdenken' ook in de directiekamers van de grote voortrekkers in de ICT-branche is doorgedrongen. Onder andere HP en IBM lijken nu het tegendeel te bewijzen door weer een nieuwe hype te creŽren. De computable en andere zakelijke computerbladen staan wekelijks vol met allerlei onzinnige statements over SOA, zoals 'Er is onvoldoende kennis bij lijnmanagers over SOA' en 'Nog niet veel investering in SOA'. Men lijkt niet te beseffen dat klanten niet zitten te wachten op een SOA, op Dot Net, op een Z-serie of J2EE. Klanten willen computers met programma's die het doen en die het werken makkelijker maken. Wat er onder de motorkap gebeurt zal ze in zekere zin een zorg zijn.

In een eerder artikel hielden we al een pleidooi om vooral het gezond verstand te gebruiken bij het beschouwen en beoordelen van beweringen en presentaties uit de ICT-sector. Ten aanzien van een SOA kunnen we u adviseren om rustig te stellen: "Ik wil geen SOA!". En hou dat rustig vol tot iemand u in normale termen uitlegt wat een SOA in uw geval is, wat een SOA voor u doet en vooral wat u ermee opschiet.

Doel of middel?

IBM, HP en enkele andere partijen propageren dat u in SOA moet investeren. Dat u een SOA moet gaan implementeren. Dat zijn een beetje vreemde beweringen. De naam 'SOA' impliceert immers al dat het om een architectuur gaat. En u gaat toch niet zomaar een architectuur aanschaffen? Het is alsof een autoverkoper u adviseert een motor aan te schaffen. Technisch kan er een goede reden voor zijn, maar zolang er geen functionele noodzaak is, heeft u gelijk om afwachtend te reageren.

Als u een nieuw informatiesysteem laat bouwen, is het verstandig om dat comform SOA-richtlijnen te doen. Als u bijvoorbeeld twee (of meer) informatiesystemen wilt laten samenwerken, dan biedt SOA-technologie u die mogelijkheid. U zult daarom niet snel om een SOA vragen bij uw ICT-leverancier. Wel kunt u het een belangrijke eis laten zijn om conform SOA-standaarden de nieuwe of vernieuwde ICT-omgeving in te richten. Net zoals u van uw autodealer eisen stelt aan de motor die in uw nieuwe auto zit.

Op de langere termijn is SOA echter wel meer dan slechts een middel. SOA is voor de grotere ICT-leveranciers (en ook voor hun afnemers) een fraai toekomstbeeld. Een ideaal om na te streven. Het zou toch prachtig zijn als u straks beschikt over een effectieve en flexibele ICT-infrastructuur, opgebouwd uit componenten die voldoen aan standaarden, zodat u makkelijk functionaliteit kunt toevoegen, veranderen en vernieuwen? Een omgeving waarin uw investeringen beschermd worden. Een omgeving die snel aangesloten kan worden op de ICT-omgeving van die fusiepartner of die grote klant met wie u nog inniger gaat samenwerken?

Het toekomstbeeld is fraai en begerenswaardig. Maar laten we ons gezond verstand en onze realiteitszin niet vergeten. Technologie ontwikkelt zich immers razendsnel en de commerciŽle belangen zijn groot. Standaarden zijn ook aan verandering onderhevig en van ťťn nieuwe standaard bestaan dan vaak al snel meerdere versies. Dus zouden we u willen adviseren: droom, maar houd uw ogen open!


Deze tekst is samengesteld door Maarten Mijwaart van Management Start en vertegenwoordigt zijn persoonlijke mening.

Reageer op dit artikel...