|
||||||
Management van een buitenlandse vestigingManager zijn is op zich al een hele uitdaging. Maar u kunt zich wellicht voorstellen dat het managen van een buitenlandse vestiging een vak apart is. In dit korte artikel proberen we te achterhalen waarom het managen van een vestiging in het buitenland anders is en tevens behandelen we enkele tips die u kunnen helpen om succesvol leiding te geven aan een buitenlandse vestiging. Wat maakt het managen van een buitenlandse vestiging een onderneming op zich? De volgende zaken zijn verschillend als men het managen van een buitenlandse vestiging vergelijkt met het leidinggeven aan een lokale vestiging: Er is sprake van verschil in taal en cultuur Deze eerste opmerking ligt voor de hand. Er kan sprake zijn van cultuurverschil en naar alle waarschijnlijkheid is er sprake van een taalbarričre die overwonnen moet worden. Jezelf genuanceerd uitdrukken in een taal die niet je geboortetaal is, is soms erg lastig. Maar cultuurverschil blijkt in de praktijk vaak nog veel problematischer. De manier van uitdrukken, prioriteiten die gesteld worden, de waarde van afspraken, de gewoonte om zelf initiatief en verantwoordelijkheid te nemen: elk land heeft zo zijn eigen kenmerken als het gaat om de wijze waarop men zakelijk en privé communiceert en samenwerkt. Je enigszins verdiepen in deze lokale ongeschreven regels kan onnodige problemen voorkomen en kan succes dichterbij brengen. Er is sprake van afstand Als u als manager niet permanent fysiek op de buitenlandse vestiging aanwezig bent, is er sprake van afstand. Daarbij gaat het niet alleen om reisafstand. Natuurlijk, het kan veel tijd, energie en dus geld kosten om de vestiging te bezoeken. Belangrijker echter nog is dat er een psychologische afstand is. Afhankelijk van de frequentie en duur waarmee u uw vestiging bezoekt, zult u in meer of mindere mate worden gezien als een buitenstaander die bij elk bezoek de gebruikelijke dagelijkse routines komt doorbreken. U wordt wellicht erkend als leidinggevende, maar u zult zelden getuige zijn van natuurlijk gedrag van uw medewerkers. Bovendien zult u niet overal van op de hoogte zijn. Als men het u niet vertelt en als u er niet om vraagt, zult u nooit precies weten wat er gaande is. Nu hoeft dat wellicht ook niet, maar het is een factor om rekening mee te houden. Moeders en dochters Vaak is er bij buitenlandse vestigingen sprake van een hiërarchische moeder-dochter-relatie met alle dynamiek die daarbij hoort. Dochters kijken vaak op tegen de moeder, maar willen toch graag zelfstandig zijn. Moeders zien hun dochters graag gezond opgroeien en meer zelfstandigheid verkrijgen, maar hebben tegelijkertijd het liefst wel voldoende controle over de handel en wandel van hun dochters. Dochters luisteren wel naar de moeder, maar zullen soms ook bewust of onbewust gehoorzaam zijn. Moeders en dochters kunnen naar elkaar toegroeien en ook weer uit elkaar groeien. In een dergelijke situatie is het zaak voortdurend te blijven zoeken naar de juiste balans. U wilt immers dat uw buitenlandse dochteronderneming zelfstartend en zelfvoorzienend is. U wilt echter ook dat diezelfde dochter niet teveel uit de pas loopt en geen risico’s creëert die zelfs het moederbedrijf in verlegenheid kunnen brengen. De kleine grote onderneming De buitenlandse vestiging is in veel gevallen een kleinere entiteit dan het hoofdkantoor van het concern waartoe het behoort. In aantallen mensen, in beschikbaar budget en in lokale naamsbekendheid zal de buitenlandse vestiging het vaak af moeten leggen tegen het hoofdkantoor dat in het thuisland van de onderneming zetelt. In feite gaat het dus vaan om een kleinzakelijke omgeving binnen een groter concern. Dit heeft natuurlijk grote invloed op de wijze waarop binnen de lokale vestiging wordt gewerkt, hoe de taken worden verdeeld, hoe er wordt gecommuniceerd en hoe er leiding wordt gegeven. Zowel het dochterbedrijf als het moederbedrijf zullen die verschillen zien en het lijkt vooral zaak dat die verschillen als gegeven erkend worden. De buitenlandse vestiging kan zich niet voortdurend spiegelen aan het moederbedrijf en het moederbedrijf kan niet voortdurend haar eigen zakelijke realiteit op de dochterondernemingen projecteren. Informele communicatie De afstand tussen moederbedrijf en de buitenlandse vestiging is al genoemd. Eén aspect dat hiermee te maken heeft verdient expliciete aandacht. Hoe goed uw bedrijf ook is georganiseerd en wat u er ook aan gedaan heeft om de communicatie in uw bedrijf te optimaliseren: er zijn altijd vormen van communicatie die verloren gaan door het feit dat de twee bedrijfsvoeringen niet in het zelfde pand ondergebracht zijn: het gesprek bij de koffieautomaat, de discussie op de gang, de non-verbale communicatie van de directeur, de vreugde over een gewonnen order en de snelle vraag aan een drukke collega. Laten we al deze vormen van communicatie scharen onder de noemer informele communicatie. Een gebrek aan informele communicatie tussen twee partijen zorgt ervoor dat delen van boodschappen verloren gaan. Bovendien is informele communicatie een handig hulpmiddel als formele processen tekort schieten en er ‘iets geregeld moet worden’. Tips uit de praktijk Specifiek voor het managen van een buitenlands kantoor willen we dan ook een aantal tips uit de praktijk noemen die u wellicht kunnen helpen om ook met het buitenlandse kantoor succesvol te zijn:
Samengevat zou het credo moeten zijn: “Wat gij niet wil dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet!” Deze Gulden Leefregel is ook van toepassing op het managen van een buitenlands kantoor. Behandel uw collegae zoals u ook behandeld zou willen worden. Gebruik uw gezond verstand en beleef veel plezier aan het werken met uw buitenlandse collegae!
|
||||||