Startpagina  | Terug  |   © 2009
 
 

De operationeel manager bekeken

Door Freek Hermkens

De operationeel manager is een schaap met 5 poten. De manager moet altijd alles in een keer goed doen. Falende managers kunnen maar beter hun biezen pakken. De manager moet glashard zijn. Targets, targets, targets. Het doel heiligt de middelen. En onderweg vallen mensen van de wagen. Jammer dan! Is dit waar? Als je dit leest en de verslaggeving in de media ziet denk je misschien van wel, maar nee…

Ook operationeel managers weten niet alles; ook managers hebben hun zwakke punten, en ook managers hebben wel eens moeite om beslissingen te nemen. Niets menselijks is de operationeel manager vreemd. Maar wat moet een operationeel manager dan wel kunnen?

Duidelijk zijn

De operationeel manager is duidelijk, en voorspelbaar. De operationeel manager zorgt ervoor dat de medewerkers op hem of haar kunnen vertrouwen. De operationeel manager zorgt ervoor dat iedereen weet wat er van hem verlangt wordt.

Doen

De operationeel manager is niet de vrouw of man achter het grote bureau. Hij of zij pakt net zo hard aan in de organisatie. Met eigen taken en verantwoordelijkheden. Eén hele grote verantwoordelijkheid is het op zodanige wijze managen van medewerkers dat de juiste input de beste output oplevert (effectief en efficiënt).

Delegeren

De operationeel manager probeert niet alles zelf te doen. Dat straalt weinig vertrouwen uit aan de medewerkers. Daarom delegeert de manager taken, met duidelijke instructies en goed gedefinieerde verantwoordelijkheden.

Controleren

De operationeel manager delegeert niet alleen, hij controleert ook regelmatig waar nodig –dagelijks- hoe het staat met het gedelegeerde werk. Zijn er problemen, dan helpt en corrigeert hij, gaat het goed, dan heeft hij maar een paar woorden voor zijn medewerkers nodig: “goed zo” en “bedankt”.

Coachen

De operationeel manager coacht zijn medewerkers. De operationeel manager is verantwoordelijk voor de teamopstelling, en voor de taakverdeling binnen het team. Mensen kunnen terecht bij de manager als ze vast zitten, een probleem hebben, of een oplossing hebben bedacht. De operationeel manager zorgt ervoor dat medewerkers zich verder kunnen ontwikkelen.

Communiceren

Managen is communiceren. Coachen, het goede voorbeeld geven, het werk mee aanpakken, werk delegeren en controleren, het is allemaal communicatie.

Complimenteren

De operationeel manager complimenteert zijn of haar medewerkers nadat de afgesproken prestatie is geleverd. De tevreden gezichten van medewerkers zijn het compliment voor de operationeel manager

Bovenstaande zaken laten zien dat operationeel management een breed vak is en niet iets wat iemand zomaar kan of doet. Teveel zie ik nog dat het vakgebied onderschat of ondergewaardeerd wordt. Organisaties dienen te beseffen dat strenge eisen moeten worden gesteld aan operationeel managers. Doet je dit niet dan zul je nooit het optimale resultaat halen uit je operatie.


Freek Hermkens is werkzaam als senior business consultant bij O&i (www.oi.nl) in Utrecht. Freek heeft jaren ervaring in het verbeteren en optimaliseren van bedrijfsprocessen bij grote dienstverlenende bedrijven.


Reageer op dit artikel...